Veel gestelde vragen

Zorg

  • Als ik overdag geen tijd heb om mijn huisarts te bezoeken, kan ik dan ’s avonds naar de huisartsenpost?

    Nee. De huisartsenpost is er alleen voor medische hulp die niet kan wachten.

    Als u onze huisartsenpost belt in verband met een klacht die niet spoedeisend is, verwijst de assistente u naar het spreekuur van uw eigen huisarts.

  • Ben ik meteen aan de beurt op het spreekuur?

    In principe wel. Onze doktersassistente plant tijdens uw telefonisch contact de afspraak meteen in. Soms moet u even wachten. Bijvoorbeeld omdat consulten uitlopen of er zeer acute hulpvragen tussendoor komen. Vooral op zaterdag is het vaak druk tijdens het spreekuur en kan de wachttijd oplopen. De doktersassistente kan meestal wel inschatten hoe lang de wachttijd is.

  • Waarom moet ik eerst bellen?

    Dat is nodig voor een goede organisatie van de spoedeisende hulp. De doktersassistente aan de telefoon stelt vast welke hulp nodig is en hoe snel u geholpen moet worden. Door goed te plannen kunnen wij ook voorkomen dat u lang moet wachten op de huisartsenpost.

  • Waarom duurt het soms lang voordat ik de assistente aan de lijn heb?

    Vooral op zaterdag en zondag kan het erg druk zijn. Soms zijn alle assistenten tegelijk in gesprek. U wordt dan ‘in de wacht’ gezet. Door uw gesprek met de huisartsenpost voor te bereiden helpt u mee de wachttijden kort te houden. Zo kunt u vooraf vast enkele gegevens noteren van de persoon voor wie u belt (geboortedatum, naam, verzekeringsgegevens, namen van gebruikte medicijnen).

 

Medicijnen

 

Visite

 

 

Kosten

 

Medische gegevens

  • Zijn mijn medische gegevens beschikbaar op de huisartsenpost?

    Huisartsenpost ‘t Hellegat en huisartspraktijken in de regio zijn bezig met ontwikkeling van de elektronische uitwisseling van patiëntgegevens. Hierdoor kan de huisartsenpost snel actuele medische gegevens van een patiënt opvragen en inzien. Lees meer bij het nieuwsartikel LSP. Het kan nog geruime tijd duren voordat de medische gegevens van alle patiënten beschikbaar zijn op de huisartsenpost. Dit is onder andere het gevolg van het feit dat huisartsen met verschillende computersystemen werken.

  • Neemt de huisartsenpost telefoongesprekken op en mag dat?

    Ja. De huisartsenpost neemt alle gesprekken op en bewaart deze voor een periode van vijf jaar. Gesprekken worden opgenomen vanaf het moment dat de assistente de telefoon opneemt tot het moment dat de assistente of de huisarts de verbinding verbreekt. Hiervoor gelden zowel wettelijk als intern strikte regels. Ook voor het terugluisteren van gesprekken zijn er strenge voorwaarden.

  • Waarom neemt de huisartsenpost telefoongesprekken op?

    Wij doen dat: Als hulpmiddel om de kwaliteit van onze telefonische contacten te verbeteren tevens als informatiebron, wanneer een patiënt een klacht over onze dienstverlening heeft

  • Krijgt mijn eigen huisarts informatie over mijn contact met de huisartsenpost?

    Ja. De huisartsenpost stelt uw eigen huisarts de volgende werkdag op de hoogte van uw contact met de huisartsenpost.